Wat betekent franco levering: de betekenis van franco verzenden!

  • Home
  • Nieuws
  • Wat betekent franco levering: de betekenis van franco verzenden!
Franco verzenden

Als je iets online bestelt, bieden veel verkopers gratis verzending aan, ook wel bekend als franco levering. Dit betekent dat de verkoper de verzendkosten voor zijn rekening neemt. Hoewel dit aantrekkelijk lijkt, kunnen de kosten soms in de verkoopprijs zijn verwerkt, waardoor het niet altijd duidelijk is of het daadwerkelijk een franco levering betreft.

Verschil tussen gratis verzending en franco levering

Veel webshops bieden gratis verzending aan, wat op het eerste gezicht lijkt op franco levering, maar dit is niet altijd het geval. Het kan lonen om de prijzen te vergelijken met andere aanbieders. Vaak zijn goedkopere opties te vinden, maar met verzendkosten. Bij franco levering betaalt de verkoper de verzendkosten zonder deze in de verkoopprijs te verwerken.

Het kan lastig zijn om te weten of het daadwerkelijk om een franco levering gaat, aangezien de verkoper de prijzen bepaalt. Uitzonderingen zijn artikelen met een vaste verkoopprijs opgelegd door de leverancier of fabrikant.

Verzendkosten en de wet

Webshops zijn niet verplicht om gratis verzending aan te bieden. Ze mogen verzend- en bezorgkosten in rekening brengen. Toch nemen veel webshops deze kosten voor hun rekening. Gemiddeld liggen de verzendkosten rond de €4, maar sommige webshops rekenen geen kosten als je een bepaald bedrag besteedt, bijvoorbeeld vanaf €20 of €50.

Franco levering met rechten

Bij internationale aankopen kan franco levering met rechten van toepassing zijn. Dit betekent dat de verkoper verantwoordelijk is voor de risico’s en kosten, zoals belastingen en douanerechten. De verkoper neemt ook de risico’s op zich in geval van problemen of extra kosten.

Meestal geldt franco inclusief rechten, maar exclusief btw. Voor consumenten moet btw in de prijs zijn opgenomen. Bij aankopen bij buitenlandse webshops, zoals AliExpress of Wish, controleer of btw is inbegrepen, anders moet je dit achteraf betalen.

Franco retour sturen

Als je een product wilt retourneren, kan het zijn dat je verzendkosten moet betalen, tenzij er franco op het retourlabel staat. Bij franco retour kun je het pakket kosteloos inleveren bij een PostNL- of DHL-servicepunt.

Let op bij het kiezen van een verzenddienst, want franco retour geldt alleen bij het gebruik van het genoemde post- of koeriersbedrijf op het retourlabel. Als je via een ander bedrijf retourneert, draag je de verzendkosten zelf.

Gefrankeerd retourneren

Als er geen franco retour vermeld staat, moet je de verzendkosten zelf betalen. Dit betekent dat je het pakket bij een postbedrijf aanmeldt of naar een servicepunt brengt, waarbij je de verzendkosten betaalt en een verzendbewijs ontvangt. Bewaar dit bewijs, inclusief track & trace code, zodat je altijd kunt aantonen dat je het pakket hebt verzonden.

Als je geen retourkosten wilt betalen, kun je kiezen voor webshops die gratis retourneren, zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp, De Bijenkorf of Mediamarkt.

Wie betaalt de retourkosten?

De wet stelt dat webwinkels niet verplicht zijn om de retourkosten te betalen; de koper is verantwoordelijk. Gratis retourneren is daarom een extra service en geen recht.

Als de algemene voorwaarden vermelden dat de webwinkel de retourkosten betaalt, moeten ze zich daaraan houden. Als dit niet vermeld staat, maar de winkel belooft om de kosten te betalen, leg dan afspraken vast, bij voorkeur via e-mail. Telefonische afspraken zijn rechtsgeldig, maar moeilijker te bewijzen.